O SERWISIE
Gdy w roku 2016 ogłoszono, iż kolejnym laureatem literackiej nagrody Nobla został Bob Dylan, po raz pierwszy w historii nagrodzony tym wyróżnieniem został muzyk i autor tekstów, a nie poeta, prozaik czy dramaturg. Zdarzenie absolutnie niezwykłe – swoją decyzją komisja noblowska uznała, że teksty pisanych przez Dylana piosenek to znamienita poezja najwyższych lotów.
To wydarzenie skierowało moją uwagę na teksty powstające do muzyki, którą kocham od nastoletnich lat. Gdy zacząłem je bardziej wnikliwie czytać, sięgając w pierwszej chwili po mniej lub bardziej przypadkowe teksty, moje oczy zaczęły się robić coraz większe i większe ze zdumienia – oto okazało się, że liryki pisane dla najgłośniejszej i najbardziej agresywnej muzyki na świecie są niesamowicie ciekawe i – co być może najbardziej zaskakujące – bardzo często ambitne i głębokie. W zasadzie każdy tekst jest o czymś innym; w odróżnieniu od np. muzyki pop czy disco polo, gdzie 90% treści kręci się wokół tematyki miłosnej, każda liryka heavymetalowa jest z zasady oryginalna. Muzycy opisują zarówno własne doświadczenia, jak i sięgają po tematy historyczne czy dotykające bieżącej sytuacji społeczno-politycznej.
Budzące kontrowersje stosowane środki wyrazu, często wulgarne, szokujące, bluźniercze czy skandaliczne w wymowie mają z reguły na celu zwrócenie uwagi na podejmowaną tematykę w czasach, gdy nawet najgłębsza myśl, wypowiedziana w standardowy sposób, ginie w informacyjnym szumie. Nawet częste odwoływanie się do satanizmu okazuje się również w zdecydowanej większości przypadków z reguły prowokacją artystyczną. O różne rzeczy można muzyków tego nurtu oskarżać, ale na pewno nie można zarzucić im jakże modnej w naszych czasach politycznej poprawności. Krótko mówiąc, bliższe przyjrzenie się twórczości artystów z kręgu muzyki heavy metal musi budzić niekłamane zdumienie nie tylko wśród fanów gatunku, ale również (a może przede wszystkim) wśród jego przeciwników.
InTheNameOfHeavyMetal.pl jest serwisem, w którym opowiadam o tematach podejmowanych w wybranych lirykach heavymetalowych. Analizy tekstów podpieram zawsze wieloma odnośnikami do źródeł, z których korzystałem przy tworzeniu opisów. W moich analizach nie waham się sięgać bardzo głęboko, przez co opisy niektórych liryk są naprawdę drobiazgowe i w efekcie dość rozbudowane.
Czym jest heavy metal?
To jeden z najbardziej wymagających muzycznie i najbardziej szerokich nurtów współczesnej muzyki rozrywkowej. Ilość podgatunków tego nurtu oraz liczba wykonawców może oszałamiać. Według Encyclopaedia Metallum w ciągu zaledwie 50 lat historii ciężkiego rocka zaistniało ponad 160 tys. wykonawców wszystkich podgatunków tej muzyki (stan na 15 sierpnia 2022)! Ponadto w ciągu każdego roku ukazuje się obecnie kilkanaście tysięcy nowych albumów wykonawców spod znaku ciężkiego brzmienia. Jest to więc nurt – mimo niszowości – bardzo szeroki i wyjątkowo płodny.
Wśród podgatunków heavy metalu można wymienić thrash metal, death metal, black metal, power metal, nu metal, doom metal, metal symfoniczny, metal gotycki, groove, industrial metal, hardcore, prog metal i wiele, wiele innych. Muzycznie twórcy stosują wiele bardzo zróżnicowanych, często nowatorskich środków wyrazu, np. growl (gardłowy wokal), astronomiczne tempo grania, arytmiczne riffy, elementy muzyki symfonicznej i etnicznej, łączenie ekstremalnie agresywnych riffów z operowym śpiewem itp.
Z drugiej strony, jest to gatunek oryginalny nie tylko ze względu na agresywne brzmienia, ale także z powodu specyficznej estetyki. Dziwne uniformy muzyków, sceneria często godna filmów grozy oraz budzące niesmak środki wyrazu w połączeniu z obrazoburczością i ortodoksyjnością twórców (i fanów) zapewniły u większości społeczeństwa odbiór będący skrzyżowaniem politowania, obawy i odrzucenia. W efekcie subkultura muzyków i miłośników dźwięków spod znaku HM traktowana jest jako zgraja niepoważnych outsiderów, która w obiegowej opinii z całą pewnością nie ma nic istotnego do powiedzenia.
Ten niekorzystny wizerunek, wspierany przez wybuchające od czasu do czasu skandale, doprowadził do sytuacji, w której artyści nie są traktowani jako pełnoprawni twórcy, godni miana „artystów” właśnie. W powszechnym odbiorze to raczej skandaliści, bluźniercy, obleśne, niedomyte typy spod ciemnej gwiazdy, w najlepszym razie obrazoburczy prowokatorzy, a nie artyści.
Godny podkreślenia jest też wybitnie międzynarodowy charakter tego gatunku. W odróżnieniu od wielu innych nurtów współczesnej muzyki rozrywkowej, zdominowanej głównie przez artystów amerykańskich i ewentualnie brytyjskich, heavy metal jest nurtem bardzo internacjonalistycznym. Co ciekawe, najwięcej grup metalowych w przeliczeniu na liczbę mieszkańców funkcjonuje w krajach skandynawskich. Warto również podkreślić, że ogromne zasługi dla rozwoju gatunku mają bardzo aktywni polscy muzycy (np. Behemoth, Vader, Kat, Batushka, Decapitated, Mgła, Hate itp.).
Fakt, że subkultura fanów gatunku istnieje w niemal wszystkich krajach świata, tworząc w każdym zakątku naszego globu bardzo zbliżone skupiska miłośników tego typu muzyki, zainteresowała wielu socjologów. Temat stał się na tyle nośny, że doprowadził do powstania The International Society for Metal Music Studies – stowarzyszenia, którego celem jest prowadzenie badań naukowych dotyczących procesów i zjawisk związanych z muzyką i kulturą heavymetalową. ISMMS wydaje nawet własne czasopismo naukowe – Metal Music Studies.
Klauzula prawna
Serwis inthenameofheavymetal.pl jest blogiem o charakterze niekomercyjnym.
Wszelkie prawa do tekstów piosenek umieszczonych na stronach serwisu inthenameofheavymetal.pl przysługują ich autorom. Teksty piosenek umieszczane są na stronach serwisu inthenameofheavymetal.pl w celu zgodnym z jego przeznaczeniem, opisanym na stronie „O serwisie”: prezentowanie tekstów piosenek ma na celu zilustrowanie tematyki serwisu, opisanej szerzej na stronie „O serwisie”, i ma charakter cytatu.
Prawa autorskie do tłumaczeń tekstów należą do właściciela i autora serwisu i są publikowane również wyłącznie w celu zilustrowania tematyki Serwisu, opisanej szerzej na stronie „O serwisie”. Wszelkie inne materiały chronione prawem autorskim, np. zdjęcia, okładki płyt itp., publikowane są w serwisie wyłącznie w celu odniesienia się do treści opisywanych tekstów.
W przypadku, gdy właściciel praw autorskich do danego tekstu piosenki nie życzy sobie, by jej tekst i/lub jego tłumaczenie znajdował się na stronach serwisu inthenameofheavymetal.pl – prosimy o przesłanie odpowiedniej informacji poprzez stronę, a tekst i/lub jego tłumaczenie zostanie usunięte.
Zapisz się na mój newsletter, a będziesz na bieżąco i so close, no matter how far.
Z nowymi analizami, z nowymi sensami, których się tu doszukuję In The Name Of Heavy Metal. Howgh!
*Wyrażam zgodę na otrzymywanie od inthenameofheavymetal.pl newslettera z informacjami o nowych artykułach opublikowanych w serwisie, przesyłanym środkami komunikacji elektronicznej.